FORSIDE

TEMAOVERSIGT

NYHEDSARKIV

DIGITALT KURSUS

Dynamisk platform for skoler og forældre med viden, dialog og materialer

Sådan fungerer siden

Dette er din forside til Digital trivsel er noget, vi taler om, hvor al information, nyheder og links vil være samlet.
Herunder kan du altid tilgå temaoversigten med link til materialer samt orientere dig om  nye opdateringer og downloade håndbogen, der hører med til projektet. Indsigter i digitale unge kan downloades i den nyeste version den 19. december.

Under temaoversigten kan du læse en introduktion til materialerne.

Det digitale kursus åbner den 19. marts. 

Datoer for digitale live-kurser i foråret 2024 offentliggøres samtidig. 

TEMAOVERSIGT 
(Abonnement)

FORSLAG TIL FORÆLDREKOMMUNIKATION

HÅNDBOG I DIGITAL ADFÆRD OG KULTUR 

 Under opdatering – smugkig:
 HÅNDBOG I DIGITAL ADFÆRD OG KULTUR

KURSUSRUM

 

Det opdaterede grundkursus i tilgangen åbner den 19. december
Live-kursus i foråret og efteråret: DATOER offentliggøres den 19. december

SENESTE NYHEDSBREV

Opdateringer på temaerne

4.12.: Ny case på temaet Visualitet : Shipper tendensen

17.11.: Sandt og falsk online: nye kilder og ny opgave

17.11: Skærmtid: nye kilder 

15.11: Influencere, der er blevet anmeldt – opdateret på temaer om sociale medier

 

SÅDAN BRUGER DU MATERIALERNE

Grundtanken bag materialerne er at møde eleverne på deres egen banehalvdel samt at gøre det med opdateret viden og materialer.
Det er fuldt tilrettelagte forløb, der dog også giver mulighed for, at du som fagperson kan tage en del af forløbet ud eller tilpasse det elevgruppen. Dialog er gennemgående for at hjælpe eleven til at identificere sig selv som digital bruger for derigennem at kunne bruge egne – eller klassekammeraters – erfaringer til at forstå emnet og opnå viden eller erkendelse.

Derfor er alle temaer bygget op over følgende forløb:

1: Indledende dialog og dialogspørgsmål samt en video-præsentation, som ses fælles i klasserummet. 

2: Præsentationen belyser emnet med variation af “vidste du at,” eksempler og den dagsorden, der er omkring det specifikke tema. Der er for eksempel meget fokus på Chat GPT og tech-giganter, og det vil naturligvis fremgå af præsentationen.

3: Efter præsentationen
vil der være opgaver for eleverne opdelt i grupper. Det anbefales, at eleverne opdeles i grupper af fire, men du kender som fagperson gruppen bedst. 

4: Opgaver kan udvælges af dig som fagperson eller du kan lade eleverne vælge den form for opgave, de helst vil arbejde med. Opgaverne indeholder cases og medielinks, der kan være artikler (korte) eller lyd/video. 

Produkt er betegnelsen for det resultat, eleverne skal komme med efter deres gruppearbejde. Det kan være meget varierende fra tema til tema, hvad der giver mening, men udgangspunktet er, at eleverne skal have en dialog og derefter skabe et produkt, der kan fremlægges. Enten som ide eller som færdigt produkt. 
Dette giver mulighed for at strække temaet over mere end 90 minutter, hvis det er meningsfuldt for eleverne. 

5: Opsamling og afrunding
foregår fælles og kan med fordel give rum for at så mange grupper som muligt fremlægger deres idé eller produkt.

Bemærk, at det i forbindelse med de fleste opgaver giver mening, at eleverne har adgang til deres telefoner.
Bemærk, at hvor det er vigtigt, vil viden og fakta fremgå på det specifikke tema. 

Der er begrænset antal pladser, da det vægtes højt, at der er mulighed for sparring og opdateringer undervejs for de medvirkende skoler. Der kan desuden være særlige ønsker eller måske en mindre elevgruppe eller en særindsats bag ønsket om adgang til platformen.

Derfor er tilmelding på mail nødvendig:

Derefter oprettes en bruger og adgang, som kan betales via faktura eller EAN.

Pris pr. år – lige nu incl. seks ekstra måneder I ALT 18 måneder – 

Skoleåret 24/25 incl adgang fra 19. december 2023:
Kr. 8.230,- pr. skole