Temaoversigt i alfabetisk rækkefølge herunder. Når der er nyt ved temaerne, vil det fremgå med (opdateret den ….) her på forsiden.
Alle temaer gennemgåes hver måned.
FORMÅL ER AT FÅ ELEVERNE TIL AT REFLEKTERE OVER BILLEDERS BETYDNING SAMT FORSTÅ KONSEKVENSER OG SKREVNE OG USKREVNE REGLER
FORLØB DER GIVER FORSTÅELSE FOR METODER OG ÅRSAGER TIL FALSK INDHOLD, LYD, TEKST OG BILLEDE OG STØTTER ELEVERNE I AT KONVERTERE EGNE OPLEVELSER TIL LÆRING
FORLØB DER ANIMERER TIL AT FORSTÅ HVORDAN OG HVORFOR DIGITAL SIKKERHED VIRKER I PRAKSIS GENNEM EGNE BRUGEROPLEVELSER
ALLE HANDLINGER SÆTTER SPOR. FORLØB GIVER INDSIGTER OG ERFARINGER, DER GØR ELEVER I STAND TIL AT OVERVEJE EGNE SPOR OG KONSEKVENSER IRL OG URL
TEMA, DER STØTTER ELEVER I AT IDENTIFICERE EGEN ROLLE I FORSKELLEN MELLEM DET FYSISKE OG DIGITALE FÆLLESSKAB
TEMA DER AKTIVERER ELEVERNES EGNE BRUGEROPLEVELSER FOR AT KUNNE IDENTIFICERE, HVAD DERES TID ER VÆRD IRL OG URL (SOM PRODUKT)
FORLØB TIL AT UNDERSTØTTE EN FLERDIMENSIONEL FORSTÅELSE AF LIKE-SITUATIONER OG KONSEKVENSER AF EGNE LIKES
FORMÅL ER AT SKABE FORSTÅELSE FOR FORDELE OG ULEMPER VED DEN DIGITALE INTELLIGENS (AI) GENNEM ELEVERNES EGNE ERFARINGER OG FORSØG
OVERVÅGNING OG ALGORITMER
TEMA DER HAR TIL FORMÅL AT KENDE ALGORITMERS OPBYGNING OG HENSIGT SAMT AT IDENTIFICERE SIG SELV PÅ SOM BRUGER I FØDEKÆDEN
FORMÅL ER AT GIVE INDSIGT OG FORSTÅELSE FOR DEN DIGITALE INFRASTRUKTUR, DER UDGØR SOCIALE MEDIER OG GAMING
VENNER OG TRIVSEL
VENNER OG TRIVSEL AKTIVERER ELEVERNES EGNE OPLEVELSER OG GIVER EN FORSTÅELSE FOR DIGITAL ADFÆRDS BETYDNING FOR TRIVSEL OG VENSKABER
ÅBENT TEMA
FLERE VALGMULIGHEDER PÅ TVÆRS AF TEMAER
De unge har det historisk dårligt, og desuden vælger de ikke it-uddannelserne i samme grad, som der er behov for, hvis målet om digitalisering og teknologi skal efterkommes, og måske hænger de to ting sammen?
Kære politiker: 2.000 likes, et par sure smileys, 500 delinger, og at folk skændes indædt i dit kommentarspor er ikke lig med en demokratisk debat. Du har stadig masser af mulighed for at deltage i den debat.
Der er et missing link mellem den fremtid, vi er forblændet af og det, der skal binde nutiden sammen med fremtiden, nemlig de brugere, der skal forstå og anvende teknologien. Det betyder, at fremtidsforblændelsen kan risikere at skygge for gode løsninger.