TEMAOVERSIGT
Alle temaer er bygget op over samme forløb med fælles dialog, præsentation og opgaveløsning i grupper.
Der vil i flere af temaerne være mulighed for at vælge mellem vinkler og opgaver, der er tilrettelagt for at gøre temaet så aktuelt og nærværende for både elev og lærer som muligt. Indhold og eventuelle valgmuligheder fremgår af oversigten herunder.
AKTUELT LIGE NU
24. OKTOBER 2024
Regeringen overvejer at give politiet lov til at udarbejde falsk overgrebsmateriale ved brug af kunstig intelligens (AI) for at komme ind i lukkede grupper for pædofile på dark web. Dette indgår nu i temaet: AI, etik og muligheder.
10. OKTOBER 2024
Flere offentlige profiler på det sociale medier, Instagram, indeholder mobning, grov mobning og direkte chikane mod navngivne personer. Det går mest ud over unge, men flere oplever også, at deres forældre bliver udstillet. Det er anonyme kommentarer, og brugerne har mulighed for at være anonyme. Vi arbejder på at lægge casen ind i DIGITALE SPOR, LIKES OG RELATIONER. Se mere HER
AI, CHATGPT, ALGORITMER & DATA
MENS DU FÅR HJÆLP -
SPROGMODELLER
ChatGPT og sprogmodeller – et reflekterende samarbejde. Formålet er at skabe forståelse og refleksion over de personaliserede muligheder. Herunder også arbejde med forskellen på at vide og at søde viden.
Der er tre valgmuligheder:
– HVAD KAN AI ANVENDES TIL – OG HVORFOR? HERUNDER BEST CASE OG WORST CASE
– HVAD KUNSTIG INTELLIGENS OG (CHATGPT) ERSTATTER
– LOVGIVNING – ER DET NØDVENDIGT?
GENKENDT - DATA OG ALGORITMER
Algoritmer er en del af forretningsmodeller hos de fleste sociale medier. Formålet er at skabe indsigter og refleksioner over formål og betydning med algoritmer samt at evne at identificere algoritmens indflydelse på egne og samfundets beslutninger.
Evighedsscrolling og For You-algoritmen som TikTok anvender mest er også med i dette tema.
Der er tre valgmuligheder:
– ALGORITMERS FORSKELLIGE FORMÅL
– OVERVÅGNING ELLER ALGORITMER
– FASTHOLDELSESALGORITMER
AI,ETIK OG MULIGHEDER
AI (kunstig intelligens) er fremtiden, og i dag anvender lægmand AI ved hjælp af sprogmodeller som ChatGPT.
Formålet med temaet er ikke at skabe frygt eller begejstring men at skabe refleksioner over muligheder og benspænd på foranledning af AI.
Der er tre valgmuligheder:
– HVAD KAN AI ANVENDES TIL – OG HVORFOR? HERUNDER BEST CASE OG WORST CASE
– HVAD KUNSTIG INTELLIGENS OG (CHATGPT) ERSTATTER
– LOVGIVNING – ER DET NØDVENDIGT?
DEMOKRATI OG ANSVAR PÅ SOCIALE MEDIER
DILEMMAER OG FASTHOLDELSE PÅ SOCIALE MEDIER
Der er to valgmuligheder i dette tema, som opdateres hver måned:
– SOCIALE MEDIERS ALGORITMER OG KONSEKVENS
– FASTHOLDELSE PÅ SOCIALE MEDIER
– NÅR NOGET ER GRATIS, ER MAN SELV PRODUKTET
DEMOKRATI OG YTRINGSFRIHED PÅ SOCIALE MEDIER
Den demokratiske samtale er under pres, lyder det ofte i medierne. I dette tema arbejdes med debat-tonen og konsekvenser af små delinger eller kommentarer på sociale medier med særligt fokus på unge og lysten til at debattere.
Der er to valgmuligheder i dette tema, som opdateres hver måned:
– DEBAT OG SAMTALE PÅ SOCIALE MEDIER
– YTRINGSFRIHED OG EKKO
– DEN ALTOVERSKYGGENDE FRYGT FOR AT BLIVE HÆNGT UD
INDHOLD OG ANSVAR PÅ SOCIALE MEDIER OG PLATFORME
I temaet arbejdes med elevernes opfattelse af brugernes ansvar overfor platformens ansvar.
Eleverne skal via cases arbejde med intuitive forventninger til medier og sociale mediers ansvar og reflektere over deres eget ansvar.
I temaet er der fokus på forskellen mellem medieansvarsloven og loven om platforme som sociale medier mener at være underlagt.
– ALENE HJEMME PÅ NETTET
– SVINDELANNONCER
– AI-GENERERET INDHOLD
DIGITAL ADFÆRD, SIKKERHED, TRIVSEL OG RELATIONER
FØLGESKAB, VENSKAB
OG FÆLLESSKAB
Dette tema har tre valgmulighed, og skal hjælpe eleven til at reflektere over sin egen rolle i det oplevede fysiske og digitale fællesskab. Samt at kunne identificere følgeskabets betydning for opfattelsen af venskaber. Derudover flertalsmisforståelser, identifikation via Reels og TikTok og influenceres indflydelse på opfattelsen af digitale fællesskaber.
Der er i dette tema to valgfrie muligheder:
– HVORDAN SKABER VI ET GODT FÆLLESSKAB
– DIGITALE TRICKERS – OPFATTELSEN AF DIGITALE FÆLLESSKABER
DIGITAL SVINDEL OG SIKKERHED
Antallet af brugere, der udsættes for digital svindel er markant stigende. I dette tema arbejder eleverne med begreber og metoder til at snyde brugere. Formålet er at skabe kontinuerlig bevidsthed, der ikke centrerer sig om en eksisterende svindel-kampagne men om en mere generel forståelse for vigtigheden af sikkerhed og opmærksomhed.
DIGITALE SPOR, LIKES OG RELATIONER
I dette tema arbejder eleverne med konsekvenser af digitale handlinger i relation til flere dele af deres liv. Hvad betyder et forkert like for venners syn på dig, og hvorfor har det betydning for din fremtid, hvad du gør her og nu.
Temaet fungerer godt i trivselsarbejdet.
Der er tre valgmuligheder:
– KONSEKVENSER AF DIGITALE SPOR
– DEN DIGITALE ADFÆRDS BETYDNING FOR RELATIONER
– VEN ELLER NEDEREN – KONSEKVENSER AF UØNSKET SEKSUEL ADFÆRD
BILLEDER, BETYDNING, DELINGER, MANIPULATION
Dette tema har flere valgmuligheder og har til formål at skabe refleksioner over billeders betydning og formål samt ikke mindst bearbejde love og regler, også uskrevne regler i fællesskab.
Der er fire valgmuligheder:
– BILLEDTYPER OG BETYDNING
– SKAL MAN VIRKELIG SPØRGE FØRST
– DOKUMENTATION ELLER SENSATION
– KONSEKVENSER AF NØGENBILLEDER
SKÆRMTID OG BRUGERDATA
Skærmtid er et tema med en valgmulighed, der sætter viden og refleksion sammen for at aktivere elevernes egne erfaringer og holdninger. Der er mulighed for konkrete handle-beslutninger.
Delmål er at skabe fælles forståelse om elevernes præmis.
Der er to valgmuligheder:
– HVAD ER GOD SKÆRMTID SET FRA UNGES PERSPEKTIV
– KONSEKVENSER AF TIDEN BRUGT PÅ SKÆRMEN
FAKE ONLINE/ FAKE NEWS /DEEP FAKE
FAKE NEWS FINDER
Fake news er en del af det digitale mediebillede. I temaet arbejder eleverne med at forstå, hvilke formål og metoder, der ligger bag samt med konkrete cases og muligheder for at tjekke indhold og oplysninger online. Temaet har konkret fokus på skabelsen og udbredelsen af misinformation. Indeholder også eksempler på deep fakes, der desuden findes i temaet AI, demokrati og deep fakes.
Der er pt tre valgmuligheder:
– DET GRÆNSELØSE I FAKE OG DEEP FAKES
– AI – GENERERET INDHOLD
– DA VÆGGELUS LØB I PARIS