ARKIV – 6. november 2018
“Hvad skal jeg spørge om?”
“Jeg ved ikke nok til at tage snakken?”
“Min datter glor på mig som om, jeg intet forstår, når det handler om det digitale!”
Det kan være svært at få gang i dialogen om de sociale medier med din teenaer. Men det er vigtigt. I den ny bog: “Dit digitale barn har brug for en voksen” belyser jeg flere årsager til, at dialog er en vigtig del af at klæde din teenager på til at overføre sin sunde fornuft til den digitale verden.
Herunder er der et par eksempler på gode spørgsmål, som er afprøvet af familier og unge overfor unge. En lille vigtig tommelfingerregel er, at du ikke behøver at være ekspert men at det er nødvendigt, at du er nysgerrig.
Et vigtigt råd er desuden at ændre : “Pas på dig selv på nettet” til “Kan du ikke lige vise mig, hvordan du passer på dig selv på nettet?”
Gode spørgsmål giver gode samtaler:
“Hvad er det bedste, du har oplevet på sociale medier i dag, i går, i år, denne uge osv.?” (det er altid dejligt at kunne snakke om de positive ting med sine forældre. Fortæl evt. også din egen version)
“Hvornår har du sidst fundet inspiration eller gode råd på sociale medier eller spil? For eksempel til dine lektier eller opgaver eller måske noget kreativt?” (måske du skulle lade dig inspirere?)
“Har du set nyheden om (noget aktuelt) i dag? Så du den på sociale medier?”
“Hvad er egentlig god tone hos jer unge i forhold til at svare på folks kommentarer, når de for eksempel kommenterer et billede?” (Skal man skrive “tak” eller ingenting?)
Samtaler med teenageren giver dem refleksioner
“Er der forskel på, hvordan I opfatter emojis i jeres vennegruppe?”
“Hvilken gruppe er du medlem af på Facebook, som du vil anbefale andre?”
“Hvad er det bedste ved sociale medier?”
“Hvad synes du er det værste ved sociale medier?”
“Hvor meget taler I om sociale medier i vennegruppen?”
“Har du stadig styr på reglerne for deling af billeder?”
“Ved du, om der er nogen i din vennekreds, der har oplevet mobning eller delinger af billeder via sociale medier?”
“Hvis du nu skulle flytte skole, og du fik klasselisten for din nye klasse. Hvad ville du så gøre først og fremmest?” (Tror du også, andre vil gøre det?)
“Hvis man nu ikke kendte dig, men kun kendte dig gennem sociale medier, hvad ville man så tænke, tror du?”
Samtaler om det intuitive
“Tror du, det kan få konsekvenser, hvis man har gjort noget på sociale medier? For eksempel i forhold til et job eller ens venner?”
“Hvem følger du på sociale medier?”
“Hvad tænker du: Er der forskel på Instagram og Facebook og Snapchat i forhold til måden, man agerer?”
“Hvor har du flest billeder gemt – på din kamerarulle eller på Snapchat-kamerarullen?”
“Er der egentlig noget, du gerne ville have vidst, inden du startede på sociale medier?”
“Ved du, hvad det betyder at have styr på sine privatlivsindstillinger?”
“Hvorfor tror du, at man kan bruge de sociale medier helt gratis?”
“Ved du, om man kan søge alt muligt på Google, uden at det bliver gemt?”
“Hvor mange notifikationer får du cirka om dagen?”
“Hvad tænker du om voksne på sociale medier?”
”Ved du, hvad Facebook og sociale medier gemmer om dig?” (Skal vi finde ud af det sammen?)
”Har du egentlig læst, hvad du har sagt ja til, da du oprettede dig?”
“Har du nogen tanker om, hvad der er godt og kikset at dele på sociale medier?”
Det interessante er….
De fleste forældre oplever, at simple eller åbnende spørgsmål pludselig betyder, at de får gang i en samtale om sociale medier eller noget, der relaterer sig til sociale medier på en måde, så de ser nye sider af den del af deres børns liv. Børn og unge vil gerne tale om emnet så længe emnet ikke er fyldt med negative fordomme men snarere nysgerrighed. Studier viser, at det, de oftest frygter er at få frataget deres device, hvis de åbner op om et problem eller noget, de ikke kan finde ud af.
Og husk…..
Hvis din teenager kigger mærkeligt på dig, så er det ikke nødvendigvis fordi, du ikke ved så meget, men bare fordi…