Viden om gruppedynamik og flertalsmisforståelser

“Alle de andre gør det.”
Begrebet flertalsmisforståelse dækker over at flere har samme opfattelse  eller adfærd, uden at de taler om det. Der er tale om misforståelser, fordi det ofte er antagelser og opfattelser, som ikke bunder i, at man har spurgt de andre. 
Når det kommer til sociale medier kan flertalsmisforståelsen være, at alle andre deler et billede eller at alle andre har deres telefoner med i seng og snapper hele natten.  eller at alle andre bliver sure, hvis man slukker mobilen og ikke er tilgængelig.

Flertalsmisforståelser handler også om sociale normer. Det kan være forbrug af alkohol og rygning eller adfærd på sociale medier. Vi vil som mennesker gerne leve op til den norm, men hvis ikke for alvor taler om den, kan der være tale om en misforstået norm.

Det er ønsket om at være en del af fællesskabet, der ligger til grund for, at vi gerne vil passe ind. Derfor hænger flertalsmisforståelser også sammen med gruppe-dynamikker. Vi gør, som vi tror andre gør eller som vi tror, at det bedste for at være en del af flokken. I stedet for at stoppe op og spørge andre, mener mange eksperter så, at vi bare gør som dem. Det kan du læse mere om HER (link til artikel)

 

Gruppe-dynamikker og manglende dialog og flertalsmisforståelse

Her kan du se et eksperiment, der igennem mange år er blevet brugt som et eksempel på, hvordan vi som mennesker bliver påvirket af flokken. Eksperimentet gik i sin enkelthed ud på at vise, hvordan mennesker er villige til at svare forkert på et spørgsmål, hvis alle andre gør det. En gruppe mennesker, hvor kun én ikke var skuespiller, blev bedt om at svare på spørgsmål. Da alle andre end forsøgspersonen svarer forkert, ender han også med at svare forkert. 

Solomon Asch eksperiment

Andre kilder:

Videnskab.dk

Vidste du at

FOMO også er forbundet til gruppedynamik og flertalsmisforståelser. 

 

Se herunder et eksempel på, hvordan unge antager andre forbrug af cigaretter – flertalsmisforståelser:

 

Bliv opdateret med nyheder, tendenser og gode råd om digital trivsel og adfærd

Nyhedsbrevet er en månedlig journalistisk opdatering med:

– Overblik over vigtige nyheder som forskning eller undersøgelser
– Cases og gode råd
– Workshops – også gratis