Vi chatter, vi pjatter

OM KOMMUNIKATIONSPRÆMISSEN I DEN DIGITALE OMSTILLING

Vi kommunikerer mere end nogensinde digitalt. På sociale medier, mails, chats, intranet, på web med og uden emojies. Vi bruger tid og ressourcer, men ofte får vi ikke nok ud af vores anstrengelser. Mails bliver misforstået og sjældent svaret, chats ligger og brænder i bunden af computerskærmen, mens vi bruger tid på at fortolke eller finde en passende emojie, alt imens vi modtager beskeder på utallige platforme på tværs af vores livsroller som medarbejder, forælder, ven, frivillig, borger, forbruger.

Hvad sker der med kommunikationen, når den kan flyde frit og digitalt, og hvorfor oplever vi en markant bunke uåbnet post og korte svar på lange komplicerede spørgsmål?

Hvad er forskellen på generationer, og hvad betyder idéen om, at vi kun har få sekunder til at fange opmærksomheden hos modtageren. Er det også relevant i almindelig målrettede beskeder?

Hvad er notifikationsstress i dén forbindelse, og hvorfor er det et signal, når der er tale om mails i femte led?

Hvorfor får vi ikke svar på vores spørgsmål, når vi besøger websites, og hvilke erfaringer med brugernes søgninger kan vi lære noget af?

Hvad er præmissen for vores kommunikation på de forskellige platforme, og hvorfor kan det være godt givet ud at gøre sig umage med kommunikationen?

Hvordan har kommunikationen forandret sig i den digitale omstilling, og hvad higer vi efter som modtagere, som vi glemmer som afsendere – og hvad kan vi lære af vores informationssortering?

Foredraget giver ikke kun et indblik i den ny kommunikationsdagsorden og konkrete værktøjer til at kommunikere, så du bliver læst og hørt, men taler også ind i skellet mellem informationsoverload og informationsbehov.

 
 

Formål

Bemærk, at foredraget også indeholder tendenser fra sociale medier.

Vi har aldrig haft nemmere til at kommunikere, men betyder den optimering nødvendigvis, at kommunikationen er blevet bedre?

Formålet med foredraget er at klæde deltagerne på til både at kigge på egne vaner, når det kommer til digital kommunikation samt at være i stand til at sætte nogle kommunikationsrammer for gruppen eller virksomheden.

Foredraget egner sig til alle med generel interesse i den gældende kommunikationspræmis samt: Fagpersoner, virksomheder og deltagere, der vil have konkrete redskaber til at afklare præmis, budskab og metode i den digitale jungle af information og frit flydende chats.

 

Få gode råd på mail

Nyeste artikler

Kan vi ikke bare slukke og snakke?

Vi ved det godt alle sammen. Der er krise i verden, krise i Danmark. Krise i de små hjem, og krise på kontinenter. Ca fem kriser, der har kørt i båndsløjfe over det seneste år og nu i båndsløjfe foran partiprogrammer og medier, der kører i ring. Men det har konsekvenser at tæppebombe folk med frygt og kriseretorik non stop.

Læs mere »

Skriften på væggen

Vi kan sagtens kæmpe om it-uddannelser i provinsen, men måske skulle kampen
starte et helt andet sted, nemlig kampen for og ikke om de unge, der skal vælge it-
uddannelserne.
De unge har det historisk dårligt, og desuden vælger de ikke it-uddannelserne i
samme grad, som der er behov for, hvis målet om digitalisering og teknologi skal
efterkommes, og måske hænger de to ting sammen?

Læs mere »

Brug for sparring og afklaring?

 Du er også altid velkommen til at tage kontakt.