Det digitale er noget, vi taler om
Sct. Norberts skole og børnehus
Vi trækker dialogen om det digitale ud af skærmen og ind i det fysiske rum mellem os. Her I en tid, hvor digitale teknologier fylder stadig mere i hverdagen, er det vigtigt at skabe en digital dannelse, der tager højde for både børns og elevers læring, samt inddrager forældrene aktivt i deres børns digitale liv. Vores strategi for digital dannelse i børnehuset og på skolen sigter mod at skabe en balanceret tilgang, der fremmer både den teknologiske forståelse og de kritiske, etiske overvejelser, der er nødvendige for at navigere i den digitale verden
SÅDAN FUNGERER SIDEN
Her på siden finder du:
>Idéer til forældrekommunikation
>Nyheder, der er relevante for dig som fagperson
>Oversigt over nyheder og ændringer i materialet
>Håndbog med viden om digitale børn og unge
>Nederst på denne side finder du en guide til at bruge materialerne.
Du er altid velkommen til at kontakte redaktionen på: lmk@lykkemoellerkristensen.dk.
NYESTE OPATERINGER
Herunder kan du få et overblik over de seneste opdateringer af materialer.
31. marts
Ny undersøgelse viser, at den demokratiske samtale er under pres. Denne er lagt ind i temaet med demokrati og sociale medier.
24. februar
Lovforslag om forbud mod mobiltelefoner i skolen og fritidsklubber. Denne er lagt ind i temaet om skærmtid.
10. januar
Link til case fra Horsens (SE HER) åbner på temaet: DIGITALE SPOR
SÅDAN BRUGER DU MATERIALERNE
Grundtanken bag materialerne er at møde eleverne på deres egen banehalvdel. Det er fuldt tilrettelagte forløb, der dog også giver mulighed for, at du som fagperson kan tage en del af forløbet ud eller tilpasse det elevgruppen. Dialog er gennemgående for at hjælpe eleven til at identificere sig selv som digital bruger for derigennem at kunne bruge egne – eller klassekammeraters – erfaringer til at forstå emnet og opnå viden eller erkendelse.
Derfor er alle temaer bygget op over følgende forløb:
1: Indledende dialog, hvor der er forslag til dialogspørgsmål, der er relevante for emnet.
Forslag til dialogspørgsmål kan suppleres med egne ønsker eller erfaringer. Formålet med den indledende dialog er at åbne emnet op og møde eleverne på deres egen banehalvdel.
2: Præsentation, der belyser emnet informativt og journalistisk.
Fremgår som en video med lyd og længden kan variere mellem 2 minutter og 8 minutter. Tjek gerne dette i forbindelse med planlægningen.
3: Efter præsentationen er der indsat mulighed for opfølgende dialog.
Det er muligt at udelade de foruddefinerede forslag og lade dialogen flyde frit eller udelade denne del. Formålet er at samle op og gøre klar til det efterfølgende arbejde i grupperne.
4: Opgaver i grupper af 3 eller flere elever.
I grupperne arbejderne eleverne videre med emnet med udgangspunkt i yderligere materiale, som de skal læse/lytte/se. Der er tale om cases og links til mere viden. De kan fordele materialet mellem sig og derefter udvælge et produkt, de skal skabe som opgave.
Bemærk, at du som fagperson på forhånd kan udvælge opgaven for dem. Tidsrammen er ca. 35. minutter.
5. Præsentation af produkt i klassen.e
Når eleverne er færdige med produktet er der fælles præsentation i klassen og eventuel opsamling af gode refleksioner.
Indholdet af materialerne giver mulighed for at forkorte forløbet eller alternativt at strække temaet over mere end 90 minutter, hvis det er meningsfuldt for eleverne og årsplanlægningen.
Bemærk, at det i forbindelse med de fleste opgaver giver mening, at eleverne har adgang til deres telefoner.