Specialadgang for

Giersings Realskole

Download materialet fra den 8.. august ved at klikke på billedet herunder eller ved at klikke på følgende:

Digitalt klogere sammen Giersing



Under materialet fra den 8. august er temaoversigt fra den lukkede undervisningsplatform, hvor fagpersoner løbende opdateres med nye materialer, cases og generel viden samt relevante undervisningsforløb. 

DIGITALT KLOGERE SAMMEN

TEMAOVERSIGT

Alle temaer er bygget op over samme forløb med fælles dialog, præsentation og opgaveløsning i grupper.
Der vil i flere af temaerne være mulighed for at vælge mellem vinkler og opgaver, der er tilrettelagt for at gøre temaet så aktuelt og nærværende for både elev og lærer som muligt. Indhold og eventuelle valgmuligheder fremgår af oversigten herunder. 

TIL FORÆLDRE

I “DIGITALT KLOGERE SAMMEN” trækker vi dialogen ud af skærmen og ind i fællesskabet for at blive klogere sammen.
Vi møder eleverne på deres egen  banehalvdel i undervisning, så unge kan identificere egne erfaringer for at omformulere dem til indsigter – og meget gerne erkendelser. 
Forældre spiller en afgørende rolle, når det kommer til børn og unges digitale udvikling, skærmforbrug og digitale adfærd.  Forældrekommunikation kan derfor hjælpe til dels at give forældre indsigt i den indsats, der finder sted og dels give dem mulighed for at tale om emnet i hjemmet eller med deres børn.

Forskning viser, at unge gerne vil tale med deres forældre om det digitale. Frygten for fordomme, forbud og frustration holder dem tilbage fra at spørge forældre om hjælp. Det samme gælder børn i grundskolen. 

DOWNLOAD SOM PDF>>: Eksempler til forældre

AI, CHATGPT, ALGORITMER & DATA

AI,ETIK OG MULIGHEDER

AI (kunstig intelligens) er fremtiden, og i dag anvender lægmand AI ved hjælp af sprogmodeller som ChatGPT.
Formålet med temaet er at skabe refleksioner over muligheder og benspænd på foranledning af AI. 

Der er tre valgmuligheder:

– HVAD KAN AI ANVENDES TIL – OG HVORFOR? HERUNDER BEST CASE OG WORST CASE

– HVAD KUNSTIG INTELLIGENS OG (CHATGPT) ERSTATTER

– LOVGIVNING – ER DET NØDVENDIGT?

GENKENDT - DATA OG ALGORITMER

I dette tema er der fokus på, hvilken rolle algoritmer spiller i vores hverdag, og eleverne arbejder både med egne og andres erfaringer og dilemmaer. 

Der er tre valgmuligheder:

– ALGORITMERS FORSKELLIGE FORMÅL

– OVERVÅGNING ELLER ALGORITMER

– FASTHOLDELSESALGORITMER

 

MENS DU FÅR HJÆLP - SPROGMODELLER

I dette tema er formålet at lade eleverne reflektere og debattere om de konkrete muligheder for at bruge kunstig intelligens i form af for eksempel ChatGPT og konsekvenserne heraf. Der er pt. tre valgmuligheder.

– KRITISK BRUG

– BIAS – KAN MAN STOLE PÅ DE SVAR MAN FÅR

– SKAL DER UDVIKLES EN POLITIK?

DEMOKRATI OG ANSVAR PÅ SOCIALE MEDIER

DEMOKRATI OG YTRINGSFRIHED PÅ SOCIALE MEDIER

Den demokratiske samtale er under pres, lyder det ofte i medierne. I dette tema arbejdes med debat-tonen og konsekvenser af små delinger eller kommentarer på sociale medier med særligt fokus på unge og lysten til at debattere. 
Der er følgende valgmuligheder i dette tema:

– DEBAT OG SAMTALE PÅ SOCIALE MEDIER

– YTRINGSFRIHED OG EKKO

– DEN ALTOVERSKYGGENDE FRYGT FOR AT BLIVE HÆNGT UD

DILEMMAER OG FASTHOLDELSE PÅ SOCIALE MEDIER

I dette tema zoomer eleverne ind på opbygningen af sociale medier og konsekvenserne heraf. Der er tre valgmuligheder:

– SOCIALE MEDIER, DILEMMAER OG TRIVSEL

– ALGORITMER OG FASTHOLDELSE PÅ SOCIALE MEDIER 

– NÅR NOGET ER GRATIS, ER MAN SELV PRODUKTET

INDHOLD OG ANSVAR PÅ SOCIALE MEDIER OG PLATFORME

I temaet arbejdes med elevernes opfattelse af brugernes ansvar overfor platformens ansvar.
Eleverne skal via cases arbejde med intuitive forventninger til medier og sociale mediers ansvar og reflektere over deres eget ansvar. 
I temaet er der fokus på forskellen mellem medieansvarsloven og loven om platforme som sociale medier mener at være underlagt.

– ALENE HJEMME PÅ NETTET

– SVINDELANNONCER

– AI-GENERERET INDHOLD 

 

DIGITAL ADFÆRD, SIKKERHED, TRIVSEL OG RELATIONER

BILLEDER, BETYDNING, DELINGER, MANIPULATION

Dette tema har flere valgmuligheder og har til formål at skabe refleksioner over billeders betydning og formål samt ikke mindst bearbejde love og regler, også uskrevne regler i fællesskab.

Der er fire valgmuligheder:

– BILLEDTYPER OG BETYDNING

– SKAL MAN VIRKELIG SPØRGE FØRST

– DOKUMENTATION ELLER SENSATION

– KONSEKVENSER AF NØGENBILLEDER

DIGITALE SPOR, LIKES OG RELATIONER

I dette tema arbejder eleverne med konsekvenser af digitale handlinger i relation til flere dele af deres liv. Hvad betyder et forkert like for venners syn på dig, og hvorfor har det betydning for din fremtid, hvad du gør her og nu. 
Temaet fungerer godt i trivselsarbejdet.

Der er tre valgmuligheder:

– KONSEKVENSER AF DIGITALE SPOR

– DEN DIGITALE ADFÆRDS BETYDNING FOR RELATIONER

– VEN ELLER NEDEREN – KONSEKVENSER AF UØNSKET SEKSUEL ADFÆRD

DIGITAL SVINDEL OG SIKKERHED

Antallet af brugere, der udsættes for digital svindel er markant stigende. I dette tema arbejder eleverne med begreber og metoder til at snyde brugere. Formålet er at skabe kontinuerlig bevidsthed, der ikke centrerer sig om en eksisterende svindel-kampagne men om en mere generel forståelse for vigtigheden af sikkerhed og opmærksomhed.

FØLGESKAB, VENSKAB
OG FÆLLESSKAB

Dette tema har tre valgmulighed, og skal hjælpe eleven til at reflektere over sin egen rolle i det oplevede fysiske og digitale fællesskab. Samt at kunne identificere følgeskabets betydning for opfattelsen af venskaber. Derudover flertalsmisforståelser, identifikation via Reels og TikTok og influenceres indflydelse på opfattelsen af digitale fællesskaber. 

Der er i dette tema to valgfrie muligheder:

– HVORDAN SKABER VI ET GODT FÆLLESSKAB

– DIGITALE TRICKERS – OPFATTELSEN AF DIGITALE FÆLLESSKABER

SKÆRMTID - SKÆRM TIDEN

Skærmtid er et tema med en valgmulighed, der sætter viden og refleksion sammen for at aktivere elevernes egne erfaringer og holdninger. Der er mulighed for konkrete handle-beslutninger. 
Delmål er at skabe fælles forståelse om elevernes præmis.

Der er to valgmuligheder:

– HVAD ER GOD SKÆRMTID SET FRA UNGES PERSPEKTIV

– KONSEKVENSER AF TIDEN BRUGT PÅ SKÆRMEN

FAKE ONLINE/ FAKE NEWS /DEEP FAKE

FAKE NEWS FINDER

Fake news er en del af det digitale mediebillede. I temaet arbejder eleverne med at forstå, hvilke formål og metoder, der ligger bag samt med konkrete cases og muligheder for at tjekke indhold og oplysninger online. Temaet har konkret fokus på skabelsen og udbredelsen af misinformation. Indeholder også eksempler på deep fakes, der desuden findes i temaet AI, demokrati og deep fakes.

Der er pt tre valgmuligheder:

– DET GRÆNSELØSE I FAKE OG DEEP FAKES

– AI – GENERERET INDHOLD 

– DA VÆGGELUS LØB I PARIS

 

Klumme JyllandsPosten

Skriften på væggen

De unge har det historisk dårligt, og desuden vælger de ikke it-uddannelserne i samme grad, som der er behov for, hvis målet om digitalisering og teknologi skal efterkommes, og måske hænger de to ting sammen?

Klumme Altinget

Præmissen for den demokratiske samtale

Kære politiker: 2.000 likes, et par sure smileys, 500 delinger, og at folk skændes indædt i dit kommentarspor er ikke lig med en demokratisk debat. Du har stadig masser af mulighed for at deltage i den debat. 

Klumme Tid & Tendenser

De oversete perspektiver i fremtidsforblændelsen

Der er et missing link mellem den fremtid, vi er forblændet af og det, der skal binde nutiden sammen med fremtiden, nemlig de brugere, der skal forstå og anvende teknologien. Det betyder, at fremtidsforblændelsen kan risikere at skygge for gode løsninger.

Bliv opdateret med nyheder, tendenser og gode råd om digital trivsel og adfærd

Nyhedsbrevet er en månedlig journalistisk opdatering med:

– Overblik over vigtige nyheder som forskning eller undersøgelser
– Cases og gode råd
– Workshops – også gratis