Findes også som kort forløb >>
Alle handlinger betyder noget. Både digitale og i den fysiske verden. For en digital bruger betyder det, at alle digitale handlinger sætter små spor. Vi lægger spor, hver gang, vi:
– søger på noget på nettet
– klikker på noget
– downloader
– bruger tid på at læse
– liker
– deler
– kommenterer
Da mange data giver en digital kopi af os. Der er en digital kopi af os alle, der baseres på data.
Udover at lægge spor af data, lægger vi også relationelle spor. Det vil sige spor, der betyder noget for, hvordan andre opfatter os. Det kan være vores nabo, kollega, bedste ven eller nye klassekammerater.
Det er vigtigt at forstå konsekvenserne af de digitale spor, vi efterlader i forhold til vores relationer. Mange tænker ikke over, hvordan de kan opfattes gennem deres digitale interaktioner som likes, kommentarer og delinger. Fokus kan i stedet være på, hvordan de fremstår på deres egne profiler. De fleste digitale brugere kan dog genkende opfattelsen af, at deres indtryk af andre baseres på de digitale spor, andre efterlader.
Temaet er bygget op over tre valgmuligheder for at give eleverne en mulighed for at reflektere over, hvilke konsekvenser digital adfærd kan have. Det gælder både de meget synlige konsekvenser såvel som de konsekvenser, som kan opfattes som intuitive. De fire temaer opdateres naturligvis hvis der er ny forskning, cases eller nyheder, der har betydning for troværdigheden.
Bemærk at det kan være en god idé, at gå mulighederne igennem på forhånd som fagperson, da det kan give mening, at det er læreren, der vælger vinkler og ikke eleven.
Formålet er at hjælpe eleven til at genkende egne erfaringer og se sig selv udefra for at forstå og overveje konsekvenser af egen digital adfærd IRL og URL.
Dialog og læring
Der er potentielt tre steps, hvor dialog er indlagt: Fra start, efter præsentationen og til sidst. Dialog efter præsentationen kan udelades.
Forløbet (90 minutter) er bygget op på følgende måde, hvor det med fed fremhævet herunder er fast for temaet. Bemærk, at det er muligt at have temaet som kort reflektion ved at benytte indledende dialog, præsentation og opsamling samt at det er muligt at brede temaet ud over en projektuge eller flere moduler ved at give eleverne længere tid til at skabe et produkt.
1. Indledende erfaringsdialog
2. En præsentation – video
3. Kort opsamling
4. Valgfrit underemne med case, kilder, produkt og refleksioner i grupper op til 3-4 elever
5. Opsamling og evt. præsentation
Forløbet fremgår herunder, og der er i step fire indsat cases, mediekilder og opgavebeskrivelser, som eleverne skal arbejde med i grupperne.
KORT FORLØB
Dette tema findes også som kort forløb svarende til 60 minutter. Du kan gå direkte til det korte forløb ved at klikke her. Der er færre links og cases, men selve indholdet er det samme, ligesom opgaveløsning er forkortet.
MERE INFO
>>Test dig selv – kan du spotte de digitale fælder Sikkerdigital
>> Det ved de sociale medier om dig Sikkerdigital
>>Sådan indsamler og bruger Google dine data Google Team
1. FORSLAG TIL INDLEDENDE DIALOG
Vi skal tale om spor – hvilke digitale spor, har I efterladt i dag?
Hvad er digitale spor – er der nogle eksempler?
Hvor meget tænker I over digitale spor i hverdagen – og hvorfor?
Hvilken indflydelse kan digitale spor have på jer?
(Reklame og eksponering)
Supplerende spørgsmål ved god tid:
Hvilke konsekvenser kan digitale spor have?
Hvorfor tror I det er vigtigt at tænke over digitale spor?
Hvordan kan de anvendes til at lære dig at kende?
Er der andre spor?
2. PRÆSENTATION TIL BRUG I KLASSEN
Præsentationen introducerer, hvor mange spor man efterlader sig på sociale medier og fokuserer mest på det. Klik på billedet eller videolinket herunder for ar starte video.
3. KORT OPSAMLENDE DIALOG
Hvilke refleksioner har præsentationen sat i gang. Er der noget overraskende eller noget, eleverne kan genkende fra deres liv? For eksempel hvordan de ser på andre baseret på deres digitale adfærd. Er der noget, de vil ændre for at undgå konsekvenser i fremtiden?
4. OPGAVER I GRUPPER
Arbejdstid 30 minutter
Eleverne inddeles i grupper, der passer til den enkelte klasse og tid til afrunding.
Eleverne skal læse cases og artikel. Hvis der er link til to artikler, opfordres der til, at eleverne fordeler artiklerne mellem sig.
Derefter arbejdes ud fra dialog og refleksion i gruppen med et produkt.
Produkt kan være en plakat, en lille film, en artikel eller et telefoncover.
DER ER TRE VALGFRIE VINKLER
KONSEKVENSER AF DIGITALE SPOR
Denne vinkel skaber billeder af, hvordan digitale handlinger kan have betydning på flere fronter
DEN DIGITALE ADFÆRDS BETYDNING FOR RELATIONER
Denne vinkel skaber billeder af, hvordan vores digitale adfærd har betydning for andres opfattelse af os.
VEN ELLER NEDEREN – KONSEKVENSER AF UØNSKET SEKSUEL ADFÆRD
Denne valgmulighed er særlig oplagt til arbejde med uønsket seksuel opmærksomhed
I alle opgaver fremgår cases og links til mediekilder samt opgaveformulering
VALGMULIGHED 1
KONSEKVENSER AF DIGITALE SPOR
CASE
Jakob har et snaptal på over 2.3 mio og har brugt Snapchat i fire år. Da han skal have lærerplads som tømrer og er i gang med et kursus på Den Jyske Håndværkerskole, møder flere virksomheder op for at se, hvad de studerende har lavet til en fremvisning. Der er flere interesserede i de kantine-borde, som Jakob har lavet. En virksomhed spørger ind til ham og får hans navn og studienummer.
Der er mangel på håndværkere, og den Jyske Håndværkerskole er et populært sted at plukke de elever ud, man som virksomhed gerne vil have, selv om det blot er et kursus, Jakob tager.
Han føler sig sikker på at få lærerpladsen, da han får besked om, at han er valgt fra på grund af hans snaptal. De går op i at få ansatte, der ikke bruger telefonen ret meget: “For man ikke kan bygge huse og være på Snapchat samtidig,” siger de.
CASE
Silles storebror er blevet udelukket som fan ved lokale fodboldkampe. Han har liket en kommentar om vold mod andre fodboldfans, og klubben vil derfor ikke have, at han kommer mere. Det får Sille til at begynde at overveje hvert klik i en periode. Hun har også tænkt over, hvordan hun selv ser på folk, der liker negative ting, inden hendes storebror blev udelukket. Samtidig har hun ofte været irriteret over de profiler og tiktoks, der kommer op hos hende og ved, at de kommer på grund af det, hun liker og følger.
Efter en uge har hun registreret, at hun har ændret sin adfærd. Det betyder, at der er ting, hun ikke længere klikker på eller liker, ligesom hun unfollower flere personer. Men hun har også opdaget, at det kræver meget at overveje hver en ting, man klikker på, liker, deler eller søger på. Det er endnu for tidligt for hende at vurdere, om hun har efterladt en positiv eller negativ digital kopi, indtil hun begyndte at tænke over det.
Supplerende case ved god tid:
CASE
Maria har en profil på en Instagram og Pinterest, hvor hun deler sine kreative projekter og lidt om sit private liv som tidligere håndboldspiller med en knæskade. Hun får sin inspiration fra andre kreative og i naturen på de samme sociale medier, og hun deler både sine tanker og idéer såvel som lidt om sig selv. På Facebook følger hun enkelte medier, og Snapchat bruger hun til at snappe med sine venner. Maria har ingen andre intentioner end at hygge sig med sine interesser, men hun bruger tid på at sætte rammer på sine Instagrambilleder. Hun bruger ikke hashtags.
På et tidspunkt får hun tilbudt at stå for de sociale medier-profiler for et outdoor-firma i Jylland. De har fulgt hendes opslag og har brug for en ung person, der forstår de sociale medier.
MEDIEKILDE
>>Så mange spor efterlader du på en normal hverdag – UDEN snapscore og chats. TV2
Supplerende mediekilder ved god tid:
MEDIEKILDE
>>En digital tvilling kan forudsige dine sygdomme og teste din medicin. Berlingske
MEDIEKILDE
>>Sådan sletter du dine digitale fodspor. DR
NICE TO KNOW
Sådan beskytter du dine data med VPN. Forbrugerrådet Tænk
OPGAVE – I GRUPPERNE
Tal om hvad hvilke konsekvenser de digitale spor kan have. Har du/I andre eksempler fra jeres liv, der minder om ovenstående cases?
Er det overdrevet af Sille at registrere alt?
Hvad er ulempen ved, at alt bliver registreret digitalt og er med til at definere din digitale kopi?
Hvilke fordele og ulemper kan der være ved at meget af, man gør på sociale medier kan ses og opfattes af andre? Bør man kunne blive straffet for at like eller skrive noget på sociale medier?
Lav herefter en valgfri opgave.
VÆLG MELLEM
1. Lav en skitse, plakat eller digital præsentation med alle de steder, man efterlader digitale spor og markér dem, der umiddelbart kan ses af andre og som derfor kan have indflydelse på, hvad vi tænker om hinanden.
2. Diskutér hvilke spor, der kan være positive og hvilke spor, der kan være negative, når det kommer til likes, delinger, kommentarer, klik, søgninger. Eks. kan et like både være positivt og negativt. Find på nogle eksempler og udarbejd en liste og begrund hvorfor.
3. Diskutér, hvad der er privat og hvad der skal have indflydelse på din fremtid – find tre eksempler til begge synspunkter og argumenter
4. Lav en kortlægning af, hvem der kan have gavn af dine digitale spor
5. Udarbejd fem grundregler for positive digitale spor – gerne på video
REFLEKSION: Hvordan ville min digitale kopi se ud
OPSAMLING – FÆLLES
Når eleverne har arbejdet med opgaver og produkt, er der mulighed for at skabe rum for præsentation af produkterne. Det anbefales at der samles op med mindst tre eksempler på produkter, som eleverne har skabt i grupper med fokus på begrundelse for valg af opgave, pointer fra samtalen i gruppen samt præsentation.-
VALGMULIGHED 2
DEN DIGITALE ADFÆRDS BETYDNING FOR RELATIONER
CASE
Da Laura skulle starte på HHX, opdagede hun gennem sine venner, at der blev skrevet om, at nogle ikke ville i klasse med hende, fordi hun engang havde været med til at startet en hadegruppe mod en person i byen. Hun havde ellers for længst sagt undskyld, slettet gruppen og fortrudt. Men personer, hun ikke kendte havde altså stadig en mening om hende. Hun ville ønske, at hun kunne få en mulighed for at tale med dem om den periode og det, hun lærte af sin egen fejl.
CASE
Victor og Marcus skulle på udvekslingsophold i USA. De blev godkendt i december af Explorius, som var det bureau, der skulle finde familier og skole til dem i USA. Da Victor fik tilbudt sin første familie i februar, gik det pludselig stærkt. Han skulle selv godkende familien, men forinden skulle familien også godkende ham, hvilket de gjorde i første omgang. Mens han selv overvejede, om han skulle takke ja til familien, tjekkede de ham ud på sociale medier, hvor de søgte på hans navn. Her dukkede festbilleder op af ham, hvor der også fremgik alkohol på billederne. Han havde ikke selv lagt dem op, men han var tagget på billederne, som var fra året før.
Kort efter fik Explorius besked på, at hverken han eller Marcus kunne komme til de familier, de var indstillet til.
MEDIEKILDE
>>Du bliver tjekket ud på sociale medier – også af din kommende arbejdsgiver. DJØF
MEDIEKILDE
>>Druk-billeder og vilde holdninger – undgå at blive fravalgt FOA
OPGAVE – I GRUPPERNE
Tal om hvad hvilke konsekvenser de digitale spor kan have. Har du/I andre eksempler fra jeres liv, der minder om ovenstående cases?
Vil Laura for eksempel kunne ændre andres indtryk af hende? Er hendes side af oplevelsen vigtig for, at andre forstår den? Er der forskel på det, Laura har gjort (startet en hadegruppe) og så det faktum, at andre unge nu skriver sammen om, at de ikke vil i klasse med hende? Hvordan kan Laura tackle det?
Er det fair, at Marcus og Victor udelukkes fra et udvekslingsophold i USA pga billeder på deres Facebook og Instagram profiler? Hvilke andre ting skal man som ung overveje?
Kan du genkende det at tjekke hinanden ud på sociale medier?
Er der forskel på, hvad man selv har indflydelse på, pg hvad andre har indflydelse på? Hvordan sikrer man sige, at man har en digital tilstedeværelse, der ikke står i vejen for ens fremtid?
Lav herefter en valgfri opgave.
VÆLG MELLEM
1. Fra URL til IRL – lav en video eller beskrivelse af en digital situation som var den sket i den fysiske verden.
2. Lav en for og imod diskussion om, hvorvidt man kan vurdere en person baseret på deres digitale handlinger og udarbejd tre grundregler for begge synspunkter
3. Diskutér, hvad der er privat og hvad der skal have indflydelse på din fremtid – find tre eksempler til begge synspunkter og argumenter
REFLEKSION: Er dine spor dig eller blot digitale
OPSAMLING – FÆLLES
Når eleverne har arbejdet med opgaver og produkt, er der mulighed for at skabe rum for præsentation af produkterne. Det anbefales at der samles op med mindst tre eksempler på produkter, som eleverne har skabt i grupper med fokus på begrundelse for valg af opgave, pointer fra samtalen i gruppen samt præsentation.
VALGMULIGHED 3
VEN ELLER NEDEREN - KONSEKVENSER AF UØNSKET SEKSUEL ADFÆRD
CASE
Kort efter at være startet på HTX får Sabrina flere beskeder og snaps fra elever i de andre klasser. Når de svarer, bliver beskeder ret hurtigt lumre og seksuelle. ”Har du planer?” ”Har du en kæreste?” ”Ved du godt, at du er hot?” og lignende. I starten svarer Sabrina beskederne med smileys og ”tak” men de fortsætter og bliver mere intense. Forslag om sex eller ønske om nøgenbilleder får Sabrina til at føle, at det er ubehageligt, og hun har svært ved at finde en grænse for, hvornår og hvordan hun skal stoppe det. De mange beskeder er grænseoverskridende men de er vedvarende, og derfor er Sara ikke kun påvirket, når hun sidder på digitale platforme men også, når hun går i skolen.
Hun bliver opfordret til at blokere alle, der skriver til hende med seksuelt indhold, men så dukker der bare nye profiler op. Det er et vedvarende digitalt pres, der fortsætter og fortsætter, indtil Sabrina stopper på skolen. Hun tror, hun er den eneste, der får beskeder, men studievejlederen kender til mange eksempler, og det er i sær om aftenen eller i weekenden, at de kommer til fortrinsvis piger.
Det er en gruppe på op til ti personer, der sender beskederne, og som også deler dem til hinanden eller i grupper. De elever, der modtager beskederne, får på et tidspunkt nok og deler nu også beskederne med andre piger, der efter debatter i grupper nu beslutter sig for ikke at have kontakt med dem, der sender den slags beskeder.
Supplerende case ved god tid:
CASE
Sara og Emils 9. klasses afslutningsfest foregå i gymnastiksalen på skolen. Her er alkohol tilladt, mens forældre holder vagt og kontrol over, hvor meget, hver elev har medbragt. Sara drikker mere end hun er vant til, og hun bliver meget fuld. Inden hendes forældre bliver tilkaldt når hun at kaste op flere gange og falder i søvn i bruseren i omklædningsrummet. Men hun åbenlyst ligner en, der er meget fuld, snapper Emil til venner udenfor skolen billeder af hende. Nu ved hele byen og alle Saras venner udenfor skolen, at Sara har været meget fuld og skal hentes af sine forældre.
Emil har ikke tænkt over konsekvenserne, men det opdager han hurtigt. Især Saras veninder skriver til ham, at han er klam og dum. Sara beder ham om mandagen om at slette, hvis han har billeder af hende på sin telefon, men desværre har en del af Emils venner gemt billederne på deres egne telefoner, så billedet af Sara er derude stadigvæk.
MEDIEKILDE
>>Druk-billeder og vilde holdninger – undgå at blive fravalgt FOA
Supplerende medierkilder ved god tid:
MEDIEKILDE
>>Årets største etiske dilemma er alt det, vi deler på sociale medier – Etik.dk Kristlig Dagblad
MEDIEKILDE
Offensimentum lukket af Facebook. DR
OPGAVE – I GRUPPERNE
Tal om hvad hvilke konsekvenser de digitale spor kan have. Har du/I andre eksempler fra jeres liv, der minder om ovenstående cases?
Kan du genkende det at tjekke hinanden ud på sociale medier?
Hvor meget spiller de digitale handlinger ind på, hvordan I ser på andre?
Er der forskel på, hvad man selv har indflydelse på, pg hvad andre har indflydelse på? Hvordan sikrer man sige, at man har en digital tilstedeværelse, der ikke står i vejen for ens fremtid?
Lav herefter en valgfri opgave.
VÆLG MELLEM
1.Fra URL til IRL – lav en video eller beskrivelse af en digital situation som var den sket i den fysiske verden.
2. Lav fem gode fællesskabsregler som cover eller præsentation med udgangspunkt i enten en klasse, interessefællesskab eller vennegruppe. Hvad er vigtigst, og hvad kan man overhovedet lave aftaler om.
3. Lav en for og imod diskussion om, hvorvidt man kan vurdere en person baseret på deres digitale handlinger og udarbejd tre grundregler for begge synspunkter
4. Diskutér hvad der kan være en løsning på det problem, som Sabrina oplever? Er det dialog eller blokering? Lav en “worst case” og “best case”.
REFLEKSION: Er dine spor dig eller blot digitale
OPSAMLING – FÆLLES
Når eleverne har arbejdet med opgaver og produkt, er der mulighed for at skabe rum for præsentation af produkterne. Det anbefales at der samles op med mindst tre eksempler på produkter, som eleverne har skabt i grupper med fokus på begrundelse for valg af opgave, pointer fra samtalen i gruppen samt præsentation.
Alle handlinger betyder noget. Både digitale og i den fysiske verden. For en digital bruger betyder det, at alle digitale handlinger sætter små spor. Vi lægger spor, hver gang, vi:
– søger på noget på nettet
– klikker på noget
– downloader
– bruger tid på at læse
– liker
– deler
– kommenterer
Da mange data giver en digital kopi af os. Der er en digital kopi af os alle, der baseres på data.
Udover at lægge spor af data, lægger vi også relationelle spor. Det vil sige spor, der betyder noget for, hvordan andre opfatter os. Det kan være vores nabo, kollega, bedste ven eller nye klassekammerater.
Det er vigtigt at forstå konsekvenserne af de digitale spor, vi efterlader i forhold til vores relationer. Mange tænker ikke over, hvordan de kan opfattes gennem deres digitale interaktioner som likes, kommentarer og delinger. Fokus kan i stedet være på, hvordan de fremstår på deres egne profiler. De fleste digitale brugere kan dog genkende opfattelsen af, at deres indtryk af andre baseres på de digitale spor, andre efterlader.
Formålet er at hjælpe eleven til at genkende egne erfaringer og se sig selv udefra for at forstå og overveje konsekvenser af egen digital adfærd IRL og URL.
Dialog og læring
Der er potentielt tre steps, hvor dialog er indlagt: Fra start, efter præsentationen og til sidst. Dialog efter præsentationen kan udelades.
Bring gerne egne erfaringer i spil.
- Indledende erfaringsdialog
- En præsentation – video
- Kort opsamling
- Valgfrit underemne med case, kilder, produkt og refleksioner i grupper op til 3-4 elever
- Opsamling og evt. præsentation
- Tid til kort evaluering i nedenstående spørgeskema
1. FORSLAG TIL INDLEDENDE DIALOG
Vi skal tale om spor – hvilke digitale spor, har I efterladt i dag?
Hvad er digitale spor – er der nogle eksempler?
Hvor meget tænker I over digitale spor i hverdagen – og hvorfor?
Hvilken indflydelse kan digitale spor have på jer?
(Reklame og eksponering)
Supplerende spørgsmål ved god tid:
Hvilke konsekvenser kan digitale spor have?
Hvorfor tror I det er vigtigt at tænke over digitale spor?
2. PRÆSENTATION TIL BRUG I KLASSEN
Præsentationen introducerer, hvor mange spor man efterlader sig på sociale medier og fokuserer mest på det. Klik på billedet eller videolinket herunder for ar starte video.
3. KORT OPSAMLENDE DIALOG
Hvilke refleksioner har præsentationen sat i gang. Er der noget overraskende eller noget, eleverne kan genkende fra deres liv? For eksempel hvordan de ser på andre baseret på deres digitale adfærd. Er der noget, de vil ændre for at undgå konsekvenser i fremtiden?
4. OPGAVER I GRUPPER
Arbejdstid 30 minutter
Eleverne inddeles i grupper, der passer til den enkelte klasse og tid til afrunding.
Eleverne skal læse cases og artikel. Hvis der er link til to artikler, opfordres der til, at eleverne fordeler artiklerne mellem sig.
Derefter arbejdes ud fra dialog og refleksion i gruppen med et produkt.
Produkt kan være en plakat, en lille film, en artikel eller et telefoncover.
CASE
Sara og Emils 9. klasses afslutningsfest foregå i gymnastiksalen på skolen. Her er alkohol tilladt, mens forældre holder vagt og kontrol over, hvor meget, hver elev har medbragt. Sara drikker mere end hun er vant til, og hun bliver meget fuld. Inden hendes forældre bliver tilkaldt når hun at kaste op flere gange og falder i søvn i bruseren i omklædningsrummet. Men hun åbenlyst ligner en, der er meget fuld, snapper Emil til venner udenfor skolen billeder af hende. Nu ved hele byen og alle Saras venner udenfor skolen, at Sara har været meget fuld og skal hentes af sine forældre.
Emil har ikke tænkt over konsekvenserne, men det opdager han hurtigt. Især Saras veninder skriver til ham, at han er klam og dum. Sara beder ham om mandagen om at slette, hvis han har billeder af hende på sin telefon, men desværre har en del af Emils venner gemt billederne på deres egne telefoner, så billedet af Sara er derude stadigvæk.
MEDIEKILDE
>>Druk-billeder og vilde holdninger – undgå at blive fravalgt FOA
Supplerende mediekilde ved god tid:
MEDIEKILDE
>> Det ved de sociale medier om dig Sikkerdigital
OPGAVE – I GRUPPERNE
Tal om hvad hvilke konsekvenser de digitale spor kan have. Har I eksempler fra jeres liv, der minder om ovenstående cases?
Hvordan kan Emil ændre en situation som han har skabt ved festen? Kunne de som klasse have aftalt nogle regler på forhånd? Hvordan ville du have det, hvis du var Sara? Hvis du var Emil?
Hvilken historie fortæller man om sig selv, når man deler billeder af andre, som de ikke ønsker at man deler?
Lav herefter opgaven.
OPGAVE
Udarbejd et forslag til gode deleregler i klassen og visualiser forslaget enten som tryk eller video
Diskutér hvilken historie, man fortæller om sig selv, når man:
- deler ulovlige billeder
- deler billeder af andre i følsomme situationer
- kommenterer negativt eller mobber andre, liker negative kommentarer digitalt hvor det er synligt for alle
OPSAMLING – FÆLLES
Når eleverne har arbejdet med opgaver og produkt, er der mulighed for at skabe rum for præsentation af produkterne. Det anbefales at der samles op med mindst tre eksempler på produkter, som eleverne har skabt i grupper med fokus på begrundelse for valg af opgave, pointer fra samtalen i gruppen samt præsentation.
5. Hvad digitale spor betyder for din næste handling
>>Cases
>>Links til artikel
>>Opgaver – besvarelse
Case: Sara sendte et billede af en bog, og pludselig blev hun bombarderet med reklamer
Case: Fire søgninger og julegaven poppede op på alle platforme
Kilde: Cookies – så mange klikker du væk dagligt
Kilde: Tredjeparts annoncering spiser dine spor med stor appetit
Produkt: Lav en liste med fem gode råd til butikker eller websteder, der indsamler dine cookies og bruger dem til at markedsføre sig. Gør de det godt nok? Bliver du “forstået”?
Produkt: Lav et udkast til en cookies-politik, der virker og argumentér hvorfor og hvordan
Refleksion: Hvor mange cookies-bokse har du klikket væk i denne uge?