DIGITALE KODEKSER
Et opgør med intuitive forventninger og mentalt overarbejde
Siden er under ombygning...
DIGITALE KODEKSER
Digitale kodekser er kort fortalt aftalte rammer angående det digitale og udarbejdes i samarbejde i forbindelse med oplæg og eller dialogmøder.
Denne side er under ombygning, men herunder finder du et par eksempler på, hvor kodekser kan være gavnlige. Alle kodekser udarbejdes med udgangspunkt i det specifikke behov og kan være vejledende eller dynamiske. Det digitale giver anledning til mange forandringer, og derfor forandrer udgangspunktet sig ofte undervejs, og dialoger er ofte det vigtigste.
"HER KOMMUNIKERER VI"
Kan man fortælle en potentiel kunde, at kanalen skal være den officielle?
Kan man fortælle forældre til eleverne, at kanalen er AULA og ikke SMS eller Messenger, og kan man have regler for, at den bekymrede pårørende til en indlagt kun kan kontakte personalet via mail og ikke via private messenger?
Det kan man naturligvis.
Det kræver afklaring af alle kanaler og gode beslutninger og støtte til medarbejdere via digitale kodekser.
Kodekser, der giver ro og som indeholder både formuleringer og automatsvar på de forskellige kommunikationskanaler.
Mange medarbejdere er vant til at skulle tjekke deres private profiler, sms såvel som arbejdsmail og intranet, hvor de får beskeder fra fra kolleger, elever, kunder, leverandører, interessenter, pårørende, forældre til børn samt direktøren for det hele.
"MOBIL NO GO HER"
Der kan være mange årsager til at vælge mobilfrie zoner. Det debatteres livligt i 2023 med henblik på trivslen hos eksempelvis børn og unge i skoler og institutioner.
Der kan dog være mangfoldige årsager til både anvendelse og restriktioner.
Mobilfrie zoner kan opleves som en fordel ved flere andre situationer også udenfor skole og institutionsverdenen:
Introforløb
Medarbejderes frokostpause
Sociale arrangementer
Møder
og ikke mindst i det daglige arbejde, for eksempel:
Ved kontakt med borgere i omsorgssektoren
Håndværksfag (man sidder ikke på en tagryg og lægger tag, mens man snapper)
Butiksassistent – foran kunder eller de mange laaange toiletbesøg
etc.
"DEN DIGITALE FORENINGSKULTUR"
Samarbejde og samvær i foreningen er afgørende for trivsel og udvikling. Derfor har flere foreninger en digital håndbog, der kan understøtte foreningens formål ved at guide medlemmer, forældre og frivillige til gode vaner og kultur.
Eksempelvis:
Kommunikation i grupper
Kommunikation til og fra de frivillige
Delinger af sejre eller nederlag
Ambassadører – et blik på foreningen udefra
Mobilregler i omklædningsrum
Gode råd og idéer online
etc.
"HVEM KLÆDER OS PÅ?"
Med internettet er der også en forventning om at alle ved det meste eller søger viden på nettet.
Men hvad forventer vi af hinanden uden at specificerer det?
Ligesom der er en forventning om, at nye systemer anvendes som de er tiltænkt, eller at brugerne af eksempelvis AULA, borgerservice.dk og lignende ved, hvordan det bedst gøres.
De fleste møder, der indledes med en dagsorden har ikke nødvendigvis klædt deltagerne på med den viden, der nævnes i dagsordenen. Der er ikke sendt links eller opsamling på forhånd.
Digitale kodekser kan lette det mentale overarbejde.
"MAIL OG CHATKULTUR"
Der kan være mange årsager til at vælge mobilfrie zoner. Det debatteres livligt i 2023 med henblik på trivslen hos eksempelvis børn og unge i skoler og institutioner.
Der kan dog være mangfoldige årsager til både anvendelse og restriktioner.
Mobilfrie zoner kan opleves som en fordel ved flere andre situationer også udenfor skole og institutionsverdenen:
Introforløb
Medarbejderes frokostpause
Sociale arrangementer
Møder
og ikke mindst i det daglige arbejde, for eksempel:
Ved kontakt med borgere i omsorgssektoren
Håndværksfag (man sidder ikke på en tagryg og lægger tag, mens man snapper)
Butiksassistent – foran kunder eller de mange laaange toiletbesøg
etc.
"HER BRUGER VI SKÆRMEN"
Nedskrevne idéer om hvad skærmen kan anvendes til og hvorfor er en fordel for mange faggrupper.
Kontakt evt. for at høre nærmere om lavpraktiske idéer.
FOREDRAG OG DIALOGMØDER
Foredrag og dialogmøder tilrettelægges efter ønske. Mest populære lige nu er dialogmøder til internt arbejde med digital trivsel og digital modenhed. Kontakt Athenas for sparring og foredrag eller kontakt mig direkte.
Klumme JyllandsPosten
Skriften på væggen
De unge har det historisk dårligt, og desuden vælger de ikke it-uddannelserne i samme grad, som der er behov for, hvis målet om digitalisering og teknologi skal efterkommes, og måske hænger de to ting sammen?
Klumme Altinget
Præmissen for den demokratiske samtale
Kære politiker: 2.000 likes, et par sure smileys, 500 delinger, og at folk skændes indædt i dit kommentarspor er ikke lig med en demokratisk debat. Du har stadig masser af mulighed for at deltage i den debat.
Klumme Tid & Tendenser
De oversete perspektiver i fremtidsforblændelsen
Der er et missing link mellem den fremtid, vi er forblændet af og det, der skal binde nutiden sammen med fremtiden, nemlig de brugere, der skal forstå og anvende teknologien. Det betyder, at fremtidsforblændelsen kan risikere at skygge for gode løsninger.
Gør som mange andre og skriv dig op til mit nyhedsbrev
Nyhedsbrevet er fyldt med viden og animerer til at blive klogere sammen – altid med et forskningsbaseret dialogspørgsmål. Bliv opdateret sammen og få gode dialoger om alt fra det bedste ved telefonen og det, man skal være ekstra opmærksom på.