Hey digitale konsulent. Skal vi prøve igen

Hey digitale konsulent. Skal vi prøve igen

Jeg ser det oftere og oftere: Eksperter og digitale konsulenter, der griner lidt ad virksomheders manglende digitale drive.

”Har de da ikke forstået alvoren!”

”De er tabt bag en digital kædevogn!”

”Danske virksomheder taber kapløbet om fremtiden,”

skriver de med sjove links til undersøgelser, der naturligvis bekræfter påstanden. Som der vel at mærke kan være noget om. Men hey konsulent, måske skulle vi grine lidt ad os selv i stedet for at gøre nar af andre. Siger jeg lige så meget til mig selv. For der er mange eksperter i det digitale, og det er en spændende verden. Nogle er eksperter i digital transformation, andre i digital strategi, endnu flere i sociale medier og mange sælger sig på at kunne udvikle apps, der gør en forskel for virksomhederne – og ikke altid for kunderne.

Der mangler bare et eller andet her. For mens eksperter og digitale konsulenter jævnligt diskuterer disruption og sidestiller det med digital markedsføring, så er det faktisk en reel udfordring i mange danske virksomheder. Det digitale mindset kommer ofte nedefra, fra nye ansatte, fra de unge eller fra medarbejdere, der har været med på den digitale vogn længe før NemID og andre ulyksaligheder. Digital bliver til noget socialt, transformation bliver til noget fluffy, som virksomheden måske i virkeligheden er i gang med, men som ingen aner, hvad er.

Det får mig til at tænke på, at det meget vel kan være, at danske virksomheder er tabt bag den digitale kædevogn, men er vi rådgivere og digitale konsulenter bedre? Hvor er det, vi ikke har slået til, og hvorfor er mange rådgivere langt mere aktive på Twitter (hvor jeg ikke selv er særligt aktiv) end ude i maskin – eller styrerummet hos de virksomheder, det står så skidt til hos?

Hvorfor fortaber vi os i undersøgelser af tilstandens stilstand i stedet for at sikre, at vi ikke taler hen over hovedet på dem, vi skal hjælpe? Siger jeg lige så meget til mig selv.

For taler vi i virkeligheden hen over hovedet på dem, “der ikke ved, hvad det drejer sig om,” fordi vi heller ikke selv ved det? Det kunne forklare, hvorfor vi peger på andre, før vi kigger på os selv.

Hvad mener du, der skal til? Hvem har svaret og hvem gør det godt på markedet som konsulent/ekspert?

Jeg hører gerne fra dig.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*