Digital dannelse – kan vi gøre det lidt mere konkret?

Digital dannelse – kan vi gøre det lidt mere konkret?

Jeg bliver ofte spurgt, om digital dannelse er det samme som læring om sociale medier. Ja faktisk spørger mange lærere og skoler, hvordan de kan forstå forskellen, og hvorfor det her med digital dannelse virker så abstrakt, når de i hverdagen skal håndtere en sag om mobning, om sager, hvor børn er uvenner over noget, der skete på sociale medier, eller når børn fortæller om de slåskamp de i går så på sociale medier. “Vi vil gerne gøre noget konkret,” siger det. Og jeg tænker også, at digtital dannelse er et fint begreb, men hvad betyder det. Opfattes dannelse sat sammen med digital som det samme som dannelse uden digital. Altså: At lære at være? Og hvad ligger der i ordet ”digital”, når det sættes sammen med dannelse? Hvad danner vi i, eller danner man sig selv?

Overordnet er det i høj grad vigtigt at vide, hvad digital er i almindelig forståelse sat op imod det liv, børn og unge lever online. Er digital efterhånden det samme som social, når det kommer til online?

Jeg spørger, fordi jeg ofte støder på, at digital dannelse bliver brugt i flæng – også når det kommer til uddannelse og forståelse af brugen af sociale medier. Faren ved det er, efter min mening, at det, der er så vigtigt at lære børn og unge, bliver et mærkeligt fluffy begreb, som ikke er konkret og hands on nok til, at skoler og uddannelsesinstitutioner kan omsætte begrebet til hverdagen. Hverdagen, der omfatter børn og klasser med pludseligt opståede misstemninger, en elev, der pludselig bliver mobbet eller udstødt, børn der ikke har styr på privatindstillinger eller elever, der tager billeder af skolekammeraterne og deler dem på sociale medier. Børn, der går ned, når Trump vinder det amerikanske valg, fordi de har set folk skrive om verdens undergang på sociale medier, eller børn, der gik glade hjem i går og kommer ulykkelige i skole i dag.

Hvor tager man fat? Sociale medier er aktuelle udfordringer, akutte opståede problematikker, forståelse for sociale spilleregler, manipulationer, der foregår in real life og som tages med over på sociale medier. Ellers afprøvning af ting, man aldrig ville gøre in real life. Nye muligheder, forslag og fællesskaber, som af børnene opfattes som sociale mere end digitale.

Det sidste er vigtigt. Og det er her, mange oplever, at begrebet “digital dannelse” ikke kommer før social medie dannelse. Helt lavpraktisk handler det aktuelt om, at børn skal lære de vigtigste ting om sociale medier (som jo også er apps, sms)

God tone: skriv ikke til andre, hvad du aldrig ville sige til dem og vær en god ven fremfor en god netven.

Ting kan ikke slettet: alt hvad du gør online, bliver der for evigt. Husk det.

Folk du connecter med: vær bevidst om, hvem du er ven med på sociale medier

Spor: du efterlader dig spor, når du er på sociale medier. Altid.

Sikkerhed: du kan gøre noget for at sikre dig selv og din profil.

Fornuft: det du ikke ville gøre i skolegården – eks. stille dig nøgen op eller kalde andre grimme ting – skal du heller ikke gøre på sociale medier.

 

Tal med andre: hvis sociale medier fylder en stor del af dit liv, så tal lige så meget om dem som du taler om dine andre interesser med dine forældre eller lærere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*